Wednesday 20 July 2011

Kenangan with anak org asli..

  Bab berjln2 nie,mmg aku suka..tp bkn b'jln saja tau,siap jd fasilitator lg..ALhamdulillah,kali nie aku terpilih lg utk join team UPNM Warrior utk second program..kali nie destinasi kitorang kat Gua Musang,Kelantan..wow!mmg teruja le sgt nak pg sana..yo la,den tak pernah sampai lg kt Gua musang tue..tmbhn plk,program kali nie agak mencabar mental & fizikal..hehehe..cam mana le nak b'dpn ngan anak2 org asli nie kn?mmg nervous tau!yo la,mcm2 cita aku dgr drp team2 yg ricki skolah nie..apa pun,tugas brt menantiku!
    tiba le ke hari pertama program..Welcome to SK Post Brooke!progarm nie khusus utk bdk2 darjah 4-6..tp yg dtg,drp pra sekolah kot!wow!!!gila gempaq sambutan program aku nie..hahaha..Mmg first time aku tgk je diorang nie,dah dup dap dup dap jantung aku..tp sbg seorg fasilitator,kita kena wt rilex je..aku pun wt sempoi je,even mula2 mmg x selesa ngan diorang..bukannya apa,keadaan diorang mmg mundur..ada yg tak pakai kasut,tak mandi,baju pun hanya spsg yg diorang bwk..mmg sadis!Timbul perasaan syukur yg teramat sgt sbb aku dilahirkan & diberi kehidupan yg sEmpurna walaupun tak semewah mana..So,kita sambung balik..diorang dibhgikan kpd 12 group,stp group ada 10 org..so,aku ngan partner aku diberi tggjwb utk menjaga kump. 3,iaitu kankung..hahaha..sedap tak nama group aku????entah pape..tp layan je..
      mula2 aku jumpa diorg,mmg ssh sgt nak b'interaksi..yo la,dah le diorg nie pemalu,lg 1 bkn semua tau ckp bhsa mlyu..punggah!!!!mula2 tue mmg mental coz bila aku ckp ngan diorang,diorg blh bls dlm bhsa org asli!adoyaiiii......poning den..tp Alhamdulillah le,aku dpt partner yg best,sempoi,&mmg blh jd motivator yg baik..hehehe..TQ yek cik Nashrul Izwan..:)Nak tgk tak gelagat diorang?kat sini aku selitkan bbrapa gambar yg smpt aku ambil kt sana..

















Tergambar wajah kegembiaan anak2 org asli nie bila dpt b'gambar..ada sekali tue,aku touching sgt sampai nk meleleh air mata aku nie,bila tgk slh sorg ahli group aku memakai kasut sekolah yg hampir t'belah 2..stokin yg dia pakau plk dh berlubag kat sana sini..pd saat tue jgk,rasa mcm nak balik je rumah,then nk sedekahkan pakaian aku kt dlm almari tue utk diorang..sadis sgt!kehidupan mrka mmg mundur..jauh ditinggalkan..ibu bapa diorang plk masih tak dpt menerima kemajuan..masih ramai lg org2 asli kt dlm hutan sana yg tak membenarkan anak2 diorang utk pg sekolah..walaupun diberi asrama dan mkn secara percuma..mybe diorang takut nak biarkan ank diorang b'hadapan ngan dunia luar....eeeemmmm....
    Tp mereka tak seteruk yg aku sangka..tak semua anak2 org asli  buta huruf..ada yg benar2 cerdik!dpt disimpulan di sini bahawa mereka juga merupakan golongan yg boleh bersaing,jika mereka diberikan peluang..mereka mmg ada potensi utk maju spt org lain,spt kita..skrg pun dah ada anak2 org asli yg berjaya kan..jadi cikgu lg!mungkin jgk diorang nie malu utk mengeluarkan bakat yg diorang ada..terbukti bila kami menyuruh diorang menyanyi lagu drp budaya diorang,diorang tanpa segan sili menyanyi beramai2..siap ada yg blh nyanyi lagu Wali Band lg,Cari Jodh..Perrgghhhh!
      Akhirnya selama 3 hari kami kat sana,sedikit sbyk dpt kami lihat perubahan yg tlh berlaku..Alhamdulillah..Walaupun sikit,tp ianya dah cukup berbaloi buat kami..walaupun cikgu2 di sana kurang memberikan kerjasama,tp atas dorongan guru besar,PK Hem dan Pegawai Daerah,program ini dpt dilaksanakan dgn jayanya..Seronok sgt bila lihat anak2 kecil tue berbau wangi,memakai baju baru,sudah mula bergaul dgn kami..rasa geli2 dah hilang terus!!!!Welldone 2 all team members UPNM Warrior 2..Kita dah berjaya lakukan sebaik mungkin!dan buat adik2 kumpulan kangkung,i will miss U!Dont forget me ya....ahakkzz!!!







No comments:

Post a Comment